Ikhlaskan Niatmu..

Assalamualaikum..
sihat semua??
sebelum tu..
tahniah kpd sahabat2 yg dpt tawaran jpa..
kpd yg x dapat..
jgn bersedih pula..
pasti ada hikmah disebaliknya..

wahai sahabatku yg tercinta..
berapa banyakkah drpd malam2 kalian
berjaga untuk mengulangkaji dan menelaah kitab??
dan berapa lama kalian menahan diri drpd tidur??
kenapa kalian bersusah-payah belajar di luar negeri??
sudah berapa banyakkah duit kalian habis untuk menuntut ilmu??

ana tidak pasti..
apakah niat yg mendorong kalian berbuat demikian..
apakah semata-mata mencari keuntungan dunia..
menghimpunkan segala harta benda..
mencapai kedudukan yg tinggi..
inginkan pujian yg menggunung..
ataupun sekadar berbangga dgn kebolehanmu dihadapan sahabat2mu..

jikalau inilah niatmu..
maka kalian akan rugi dgn serugi-ruginya..

tetapi..
jika niatmu dalam segala usaha yg kau lakukan..
bagi menghidupkan syariat nabi Muhammad s.a.w..
dan memperbaiki akhlakmu..
serta memecahkan keinginan nafsumu..
yg selalu menyuruhmu untuk berbuat jahat..
maka untunglah kalian seribu kali untung..

benarlah kata seorang penyair..

" berjaga malam kalau bukan kerana zat-Mu adalah sia2 "

maka lakukan sesuatu itu kerana Allah..
teringat pula pada kata2 rabiatul adawiyah

" ya Allah, jika aku menyembah-Mu kerana takut neraka, bakarlah aku di dalamnya.. dan jika aku menyembah-Mu kerana mengharap syurga, maka campaklah aku darinya.. tetapi jika aku menyembah-Mu kerana Engkau semata-mata, janganlah Engkau enggan memperlihatkan keindahan wajah-Mu yg abadi padaku.."


-peringatan buat diri yg belum ikhlas-

Penulis : aizat al jauhari ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Ikhlaskan Niatmu.. ini dipublish oleh aizat al jauhari pada hari Sunday, May 15, 2011. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 1comments: di postingan Ikhlaskan Niatmu..
 

1 comments:

  1. ya Allah, jika aku menyembah-Mu kerana takut neraka, bakarlah aku di dalamnya.. dan jika aku menyembah-Mu kerana mengharap syurga, maka campaklah aku darinya.. tetapi jika aku menyembah-Mu kerana Engkau semata-mata, janganlah Engkau enggan memperlihatkan keindahan wajah-Mu yg abadi padaku.."


    I like this quote. =)

    ReplyDelete